När man tvekar... vad gör man då?

Jag hatar sånt här. 
Jag vill inte sånt här. 
Det är så extremt jobbigt att helt enkelt inte veta,
att känna att man inte har någon aning längre. 
 
Är det verkligen rätt för mig det här?
Är det just det här jag faktiskt vill göra?
Borde jag leta efter någonting annat?
 
När jag sitter där med böckerna och försöker läsa,
då börjar jag alltid tänka på massa annat. 
"Just det, jag måste söka praktikplats också..."
"Och just det, snart ska vi lämna in den där uppgiften, måste börja med den snart..."
"Och just det, snart är det det där seminariet, då måste jag ju läsa den andra boken, det kanske man borde göra innan?"
Då, efter alla de där tankarna, 
kommer en tanke som dödar alla andra,
som fullständigt sätter mig i trans.
"Är det verkligen det här jag vill göra?"
 
För jag vet inte längre. 
Jag känner inte samma entusiasm som innan.
Det känns mest bara jobbigt. 
Och när jag ser hur ambitiösa de andra är, 
hur mycket de vill,
hur mycket de orkar kämpa för att komma dit,
då känner jag bara att jag kanske inte borde. 
  
Det är ju egentligen inte just det här jag vill med mitt liv. 
Jag vill någonting som möjligtvis skulle kunna hända i och med det jag gör nu.
Men just det skulle ju kunna hända i alla fall.
 
Borde man verkligen lägga ner så mycket tid och kraft och pengar på någonting man nog egentligen inte riktigt vill?
Tre år av livet är ändå rätt lång tid. 
 
Man vad skulle man göra annars då?
Resa, jobba, skriva, måla?
Man måste ju få pengar någonstans ifrån också.
 
Jag är en kreativ person.
Jag vill göra kreativa saker.
Men det är svårt att tjäna pengar på sin kreativitet. 
Väldigt svårt. 
Fast om man verkligen vill,
borde man inte kunna då?
Borde man inte kunna lyckas?
Jag vill ju gärna tro att det är så. Men det är inte så enkelt. 
 
Jag vet inte. 
Jag vet helt enkelt bara inte. 
Och jag har ingen tid att tänka efter innan,
för det finns inget "innan" längre.
Jag hatar sånt här. 
 
...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0